Over 600 medarbejdere spiser ’Moderkager’ hos Foss i Hillerød og på Hvidovre Hopsital for at støtte kampen mod mødredødelighed i anledningen af Mors Dag.
Fredag den 12. maj leveres 50 ’Moderkager’ til fødegangen på Hvidovre hospital og 550 ’Moderkager’ til virksomheden Foss i Hillerød.
Emmerys og ngo’en Materntiy Foundation står bag ’Moderkagen’, der sælges i alle emmerys bagerier i hovedstadsområdet og i Aarhus fra den 2.- 17. maj i forbindelse med Mors Dag.
Kagen består af en hvid brownie med chokolade-hindbærcreme og et hvidt chokoladehjerte, og navnet ’Moderkagen’ skal skabe opmærksomhed på mødredødelighed.
Kagen koster 69 kroner per stk., og halvdelen af salget går ubeskåret til Maternity Foundations arbejde med at uddanne jordemødre og bekæmpe mødredødelighed i verdens fattige og konfliktramte lande og områder, eksempelvis i Ukraine, Afghanistan og Etiopien.
“I Maternity Foundation er vi utroligt taknemmelige for, at Foss og andre arbejdspladser samt private danskere støtter kampen mod mødredødelighed ved at købe ‘Moderkage’ fra emmerys. Nye tal fra FN viser, at der fortsat dør en kvinde hvert andet minut i forbindelse med graviditet og fødsel. Det skal vi ændre – og derfor vil Maternity Foundation bruge de indsamlede midler fra kagesalget til at uddanne flere jordemødre og give flere kvinder en sikker graviditet og fødsel’, siger Anna Frellsen, CEO i Maternity Foundation.
Foss har valgt at støtte kampagnen ved at købe ’Moderkager’ til sine medarbejdere i Hillerød. ’Moderkagerne’, der leveres på fødegangen i Hvidovre, er uden betaling og er ment for at hylde vores jordemødre, som hver dag hjælper mange kvinder gennem fødsler.
Hvorfor mødredødelighed?
Nye tal viser, at der stadig dør alt for mange kvinder i forbindelse med graviditet og fødsel. Faktisk sker det hvert andet minut.
De fleste dødsfald sker i verdens fattige og konflikt-ramte lande og områder, men størstedelen kan forhindres, hvis kvinderne får hjælp fra en trænet jordemoder.
Derfor træner og uddanner Maternity Foundation jordemødre gennem innovative træningsprogrammer og digital løsninger, såsom Safe Delivery App’en.
Mødredødelighed har store konsekvenser. Ikke bare for de enkelte familier, men også for deres lokal samfund – ja, faktisk for os alle sammen. Mødredødelighed er forbundet med store samfundsøkonomiske tab. For at nå FN’s verdensmål, der skal gøre vores verden bedre og mere bæredygtig, er det helt afgørende, at vi investerer i kvinders sundhed og rettigheder. Hvis vi giver kvinder mulighed for at bidrage til samfundet, så vokser økonomien, og vi kan bedre bekæmpe fattigdom og øge produktiviteten. Der er en direkte sammenhæng mellem et lands bruttonationalprodukt og dets mødredødelighed.
Læs mere om ’Moderkagen’ her: https://www.maternity.dk/moderkagen/
Kontakt: Communications Manager, Helle Degn: helle@maternity.dk / 30561551